Super-mega-deluxe-sallad!

Hej kompisar!
 
Tänkte berätta om den godatse salladen jag lagade igår. Såhär börjar det! Jag och mamma var i söndags på Norrby Trädgård i Tyresö (blomsterhandel och café) där vi åt en varsin g-r-y-m sallad. Det var så mycket gott i så jag kände att jag ville äta den igår kväll igen - sagt och gjort. Detta var vad jag hade i super-mega-deluxe-salladen:
 
Salladen:
Vitkål
Rödkål
Butternutpumpa
Morötter 1-2 st
Blandade gryn (Pauluns har färdiga gryn-påsar som är superbra)
1-2 rödlök
Fetaost
Groddar
Salladstopping (solroskärnor, pumpakärnor, pinjenötter...)
Blandad sallad i påse
 
Rökig ranch dressing:
Gräddfil
Majonnäs
Vitlök
Worcestershiresås
Smoked paprika-pulver
Cayennepeppar
Chiliflakes
Salt
Fryst gräslök
 
Gör såhär:
 
Skiva, skala och tärna pumpan, lägg den i en ugnsform och in i ugnen (ca 250 grader) i 25 minuter ungefär.
Strimla och skölj vitkål och rödkålen och lägg det i en stor skål. Riv morötterna och blanda ned med kålen.
Koka grynen enligt anvisning på paketet. Skiva rödlöken och blanda med det andra. När grynen är färdiga så skölj dem i kallt vatten så att de svalnar lite, blanda sedan ned dem i salladsskålen. Blanda ned blandsalladen också.
 
För den SUPERGODA ranch dressingen - gör såhär:
 
Blanda massa majonnäs och gräddfil tillsammans med en stor klyfta hackad vitlök. Tillsätt worcestershiresås, smoked paprikapulver, cayennepeppar, chiliflakes, salt och gräslök. Allt efter smak och tycke! Jag gillar när det är starkt så jag hade i lite extra worcestershiresås och paprikapulver. Rör om så att alla ingredienser blandas.
 
Servera allting i stora tallrikar, börja med att lägga lite pumpa i botten, sedan all sallad, för att sist toppa med fetaost och jättemycket ranch dressing. Och salladstoppingen såklart!
 
Kan varmt rekommendera er att laga detta - det var en riktig hit.
 
Allmänt | |
Upp