Tagine

God morgon!
 
Jag måste bara säga hur jäkla mycket jag älskar färgglad mat. Alltså herregud det är det bästa som finns - i matväg i alla fall haha. Färgglad mat = massa olika grönsaker och kryddor - färska som torkade. Igår lagade jag tagine, det är en nordafrikansk gryta som på rätt sätt görs i en slags lergryta, men då vi inte äger nån sån så fick det tillagas i vår Le Creuset. Jag har bloggat om denna maträtt tidigare, men den förtjänar att skrivas om igen.
 
Denna vegetariska gryta innehåller (i det lite försvenskade fallet i alla fall) morötter, lök, vitlök, palsternacka, tomater, kikärtor, koriander, gurkmeja, spiskummin, chili och saffran. Jag serverade grytan tillsammans med couscous, turkisk yoghurt, harissasås, mandel och gula russin. Bilden här nedan är hur min tagine såg ut, men jag kände att jag också behövde visa hur en lite mer klassisk tagine ser ut!
Här hittar ni receptet som ni kan utgå ifrån, sen modifiera det som ni själva vill (obs, jag skippade zucchini, oliverna och paprikan)
 
Bildresultat för tagine
 
 
Plötsligt vill jag ha en sånhär lergryta, haha! Undrar vart man hittar såna...
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp