Tips på världens godaste och enklaste maträtt

God morgon!
 
Igår var jag ensam hemma och således skulle jag laga mat till enbart mig själv också. I de flesta fallen hade man väl inte ens lagat någon mat, utan kanske köpt nån färdigmat eller ätit mackor eller så. Men inte jag inte! Haha. Jag var sugen på så mycket, så jag köpte det jag var sugen på och ni må tro att det blev en match made in heaven (ugnen och spisen, heh).
 
Jag kallar maträtten "under jord, gott på bord". Äh jag vet inte, men fantastiskt gott blev det!
 
Detta behöver du:
 
Butternutpumpa
Flower sprouts (såhär ser de ut, det är liksom en kombo av brysselkål och grönkål)
Kastanjer (om du vill veta om en kastanj är skadad, lägg alla kastanjer i en bunke med vatten. De som flyter upp är maskätna så de kan du slänga)
Halloumi
Skogschampinjoner
Rågbröd
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 200 °c, skölj butternutpumpan i halvmånar eller tärningar. Du behöver inte skala pumpan. Lägg sedan pumpan på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. Skär två snitt tvärs över kastanjerna (som om du skulle snitta en bakpotatis) och lägg dem på samma bakplåtspapper som pumpan. Häll över valfri olja över pumpa och kastanjer och salta. In i ugnen i 20-30 minuter/tills pumpan är mjuk.
 
Koka flower sprouts:en och stek dem sedan i lite smör. Skiva sen champinjonerna och stek dem likaså i lite smör. Smula rågbrödet och stek lite snabbt därefter. Stek till sist halloumin. Klart!
 
Servera i en halvdjup tallrik och njut! <3
 


 
 
Allmänt | |
Upp